In de voetsporen v/d Boeddha - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Frans Decuyper - WaarBenJij.nu In de voetsporen v/d Boeddha - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van Frans Decuyper - WaarBenJij.nu

In de voetsporen v/d Boeddha

Door: frans decuyper

Blijf op de hoogte en volg Frans

22 Januari 2016 | Nepal, Lumbini

In de voetsporen v/d Boeddha
http://www.vipassana-meditatie.nl/voetsporen-van-de-boeddha.asp
Begeleider: Ivar Mol van Vipassana-meditatie.nl en Dharma-lotus http://www.dharma-lotus.nl/
Pelgrimage
Reis in India en Nepal : Varanasi, Sarnath, Bodhgaya, Rajgir, Kushinagar, Lumbini, Pokhara en Kathmandu
Mijn persoonlijke negatieve ervaringen
Ik nam deel aan de reis van 22/01/2016. Alhoewel de reis op zich interessant was, had ik heel negatieve ervaringen. Ik raad niemand aan om in te schrijven voor deze reis voor 2017, 2018 en later. Hieronder een greep uit de ellende: slechte voorbereiding, koel en afstandelijk (eerste) contact, amateuristische reisbegeleiding, uiterst slechte regeling voor kamerindeling/hotel, vaak geen volledig dagprogramma en slechte planningen, geroddel over de medereizigers, slechte communicatie, dagelijks onnodig gepuzzel met geld, onnodige wachttijden, beperkte en eigenzinnige uitleg, geen interesse in de maatschappij en de sociale projecten, ingezamelde hulp voor de aardbeving in Nepal nog steeds niet gedoneerd.
Slechte voorbereiding
Er was vooraf geen kennismaking noch met de groep, noch met de reisleider. Niet nodig zei Ivar, bovendien vraagt niemand anders dit. Dit bleek onjuist. De meeste medereizigers hadden dit wel gewild. De verwachtingen van de reizigers bleven voor Ivar dus onbekend.
Toen vroeg ik Ivar om een kort persoonlijk contact, daar ik toch in Breda moest passeren. Dit werd mij geweigerd.
Alhoewel 2 reizigers kort bij de luchthaven Brussel-Zaventem woonden werden toch alle tickets geboekt voor vluchten vanuit Schiphol. Het heeft mij veel moeite en Euro’s gekost om mijn vlucht te veranderen naar vertrek vanuit Brussel. Ivar boekt immers via Cheap Tickets, waardoor Qatar Airways niet zomaar kon ingaan op mijn wijzigingsverzoek.
Voor de heenreis was een superslecht reisschema uitgekozen met overstap in Doha, lange wachttijd in Delhi, tussenlanding in Gaya om uiteindelijk in Varanasi aan te komen.
Koel en afstandelijk (eerste) contact
Ik zag mijn medereizigers dus voor het eerst op de luchthaven in Doha. Er was nauwelijks een begroeting. De sfeer was kil en afstandelijk. Niemand stelde zich voor. Erger nog. Eens in Varanasi aangekomen werd zelfs benadrukt dat al die persoonlijke gegevens, werk, kinderen, enz. er niet toe doen. Verder op de reis toen we te gast waren bij Dr Jain en hij belangstelling in zijn gasten vertoonde, werd er uiteindelijk een voorstellingsrondje gedaan.
Amateuristische reisbegeleiding
Op papier waren er 2 begeleiders: Ivar en Moniek. Ivar had ook nog een liefje of zijn vrouw bij. Een Trio dus. Ze vertoonden weinig belangstelling in de 5 andere leden van de groep, ze zaten steeds samen, mengden zich niet met de rest van de groep, zelfs niet aan tafel. Ze waren bovendien voortdurend met hun smartphone bezig. Hoe het met mij ging tijdens de reis: dat interesseerde hen niet. Er zou ruimte zijn voor inspraak: bijzonder moeilijk was dat.
Uiterst slechte regeling voor kamerindeling/hotel
Ivar heeft bijna nooit meer dan 3 euro per persoon uitgegeven voor overnachting. Een van de gevolgen was dat mensen die dit niet wouden met mekaar hetzelfde bed moesten delen. Eerst deelde ik het bed met een man, daarna met een vrouw. Ik wilde dit helemaal niet. Op zeker moment moest ik weer het bed delen en pikte ik dit niet meer. Ik nam een andere kamer op rekening van Ivar. Toen bedreigde Ivar mij. Hij kleineerde mij erg persoonlijk en wou mij op straat zetten.
Een andere keer werd ik zeer ongelijk behandeld en moest in een kamer van 2 op 2 meter zonder toilet in de buurt. Samen met een medereiziger hebben we dan op eigen kosten een betere kamer genomen.
De 3 euro kamers zijn verder vaak van heel slechte kwaliteit. Soms stinkend water, vaak geen lakens of besmeurde lakens waar ik nauwelijks mijn eigen lakenzak durfde op te leggen.
Vaak geen volledig dagprogramma en slechte planningen
De reis is uitgerekt en (te) lang. Vaak viel er in de namiddag met de groep niet veel te beleven werd het trio liever met rust werd gelaten.
Andere keren was de planning zo dat er (zonder enige reden) geen tijd was voor ontbijt. Middagmaal was sowieso uit den boze.
Geroddel over de medereizigers
Meerdere keren hoorde ik het trio roddelen over nu eens de ene dan weer de andere. “De lezingen, och, dat gaat toch het ene oor in het andere uit” zeiden ze. En “ Totaal onverantwoord en egoïstisch wat persoon XX doet “(weglopen), terwijl hij in feite door de leiding in de steek werd gelaten, op een plaats waar telefonisch contact onmogelijk was.
Slechte communicatie
Er werd hoofdzakelijk via facebook gecommuniceerd terwijl er maar enkele mensen daarmee bereikbaar waren.
Toen we onderweg ineens 3 uur moesten wachten door wegenwerken bleef een zieke medereiziger achter in de warme auto. Toen ik een plek voor verkoeling had gevonden ergens achterin en onzichtbaar vanaf de straat, vroeg ik Ivar om deze zieke man te verwittigen waar we waren. Hij weigerde dit gewoon.
Dagelijks onnodig gepuzzel met geld
Bij elke gezamenlijke maaltijd betaalde Ivar. Elkeen moest telkens achterhalen wat zijn eten koste, inclusief taks en service en dit dan onmiddellijk aan Ivar betalen.
Onnodige wachttijden
Op een van de eerste stadswandelingen onder leiding van Ivar haalde hij het in zijn hoofd zich te laten scheren en te laten masseren en de rest van de groep op hem te laten wachten. Verder waren stadswandelingen soms ellendige shopping toestanden. En maar wachten.
Beperkte en eigenzinnige uitleg
De dhamma-talks die Ivar gaf waren oppervlakkig, meer op feiten gericht en op zijn enige waarheid: de Pali Canon. Er mankeerde filosofische diepgang. We hebben heel veel tempels gezien, maar uitleg over wat er te zien was, was te beperkt. Info die Ivar zelf niet kende en door andere personen werd aangereikt werd meestal door hem als onbelangrijk of oninteressant afgedaan.
Geen interesse in de maatschappij en de sociale projecten
Het Root-instituut waar we een tijdje verbleven zet zich ook in voor kansarmen via verschillende projecten in onderwijs en gezondheidszorg. Op mijn vraag of het mogelijk was wat info daarover te krijgen en eventueel een bezoekje te brengen, was het antwoord dat we op pelgrimage waren en ons daar niet moesten mee bezig houden.
Als onderdeel van een wandeling stond dan wel een schoolbezoekje op het programma. Ivar ging niet eens mee naar binnen?) en na 5 minuten was de rondleiding afgelopen. Iets verder op de wandeling kwam ik in contact met een directeur van een ander schooltje die wel blij was met ons bezoek. Ik stelde Ivar voor om daar een half uurtje aan te besteden maar dat kon niet voor hem, hij had nog van alles te doen. Dan gingen we maar met zijn tweeën naar binnen. Een half uur later kwamen we voorbij een terrasje waar het trio gezellig iets zat te drinken (druk, druk).
Ingezamelde hulp voor de aardbeving in Nepal nog steeds niet gedoneerd.
Ivar heeft financiële giften verzameld om slachtoffers van de aardbeving van april 2015 in Nepal te helpen. Op het einde van de reis (februari 2016) had hij die gelden nog steeds niet gedoneerd.

Dus negatief reisadvies voor:
In de voetsporen v/d Boeddha
http://www.vipassana-meditatie.nl/voetsporen-van-de-boeddha.asp
Begeleider: Ivar Mol van Vipassana-meditatie.nl en Dharma-lotus http://www.dharma-lotus.nl/
Pelgrimage
Reis in India en Nepal : Varanasi, Sarnath, Bodhgaya, Rajgir, Kushinagar, Lumbini, Pokhara en Kathmandu


Frans Decuyper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frans

Actief sinds 14 Maart 2016
Verslag gelezen: 516
Totaal aantal bezoekers 1110

Voorgaande reizen:

14 Maart 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

22 Januari 2016 - 24 Februari 2016

In de voetsporen van de Bpeddha

Landen bezocht: